Blau

Desnivell: 87 m

Dificultat: Fàcil

Circular: Sí

Descarregueu-vos el track de la ruta

La Crosa és un edifici volcànic excepcional dins el camp volcànic català. La violència de les seves explosions, degudes a la interacció del magma amb aigua subterrània, va obrir un gran cràter de 1.250 metres de diàmetre, encastat per sota el nivell original del terreny. Aquestes dimensions el converteixen en el més gran de la península Ibèrica i un dels més grans d’Europa occidental. Tot i que no existeix una datació precisa, no hi ha dubte que l’erupció de la Crosa és força recent, d’unes desenes de milers d’anys com a màxim.

L’itinerari comença passat el kilòmetre 9 de la carretera GI-533 de Girona a Santa Coloma de Farners, a l’aparcament, de l’àrea de les  Guilloteres. Just a l’aparcament, un plafó informatiu permet situar-nos sobre el terreny. Al costat mateix comença un itinerari envoltat de tanques de fusta que ens permet accedir al davant d’excavació de l’antiga pedrera de les  Guilloteres així com a un mirador amb molt bones vistes sobre el cràter i sobre el Gironès i la Selva.

Des del mirador cal tornar enrere pel mateix camí de nou fins a l’aparcament, on podem iniciar l’itinerari per l’interior del cràter travessant la carretera per un pas soterrani. Després de passar la carretera per sota girem, a uns 100 metres, pel primer camí a l’esquerra iniciant la baixada, i al cap de poc de nou a l’esquerra, seguint les banderoles que ens porten a l’interior del cràter. Al final d’una baixada força pronunciada agafem el corriol de la dreta, sense abandonar el camí senyalitzat de l’interior del cràter. Tota la baixada ens permet gaudir dels frondosos alzinars típics de tots els relleus volcànics de la comarca.

Arribem al fons del cràter just davant d’un plafó que explica la dessecació dels antics aiguamolls que hi havia al seu interior mitjançant la construcció d’una mina subterrània. Seguim per l’esquerra vorejant un camp de nogueres. Al final del camp, una mica a la dreta, s’amaga la mina, just on un rec de drenatge dels camps es fica sota terra.
Reprenem l’itinerari tot travessant el cràter. El mateix camí, després de girar lleugerament a l’esquerra al d’un petit bosc, ens portarà fins al punt central del cràter, al costat d’una gran pila de pedres volcàniques que els pagesos han anat traient dels camps. Just davant nostre, podem apreciar el petit cràter secundari, en forma de ferradura. Aquest cràter, de tipus estrombolià, es va formar quan va cessar l’activitat explosiva per evaporació de l’aigua subterrània. Al seu voltant, les roques volcàniques són de color vermellós, tal com es veu al mateix camí, i estan formades per blocs i escòries soldades, a vegades amb formes ben curioses.

Una pujada una mica sobtada ens porta dalt d’una petita esplanada amb un nou plafó informatiu i amb bones vistes sobre el cràter. En aquest punt agafem el camí de l’esquerra, tot pujant de mica en mica fins dalt del llavi del cràter, a les vistes ja de la carretera. En aquest punt cal girar a l’esquerra, seguint les banderoles que ens porten a les Guilloteres. Sense deixar de seguir aquestes banderoles, fem un tram enmig de boscos d’alzines per un camí paral·lel a la carretera, fins a retrobar-nos amb el camí de baixada al cràter, que cal remuntar per tornar al punt d’inici.